Köpvillkor för Grusdirekt
Nedanstående köpvillkor gäller för köp och leveranser av produkter och tjänster i vår e-handel.
Dessa allmänna villkor ska – om parterna inte skriftligen avtalar något annat – utgöra avtalsinnehåll mellan Grusdirekt och kund.
Kundtjänst
Vid frågor angående våra villkor når du oss enklast på info@grusdirekt.nu
Kundtjänst finns på plats och svarar på frågor vardagar 07:00 – 15:30.
Vi tillhandahåller CE-märkta byggprodukter. Kontakta oss om du behöver CE-intyg och prestandadeklarationer.
Om Grusdirekt
Grusdirekt i Värmland AB
Organisationsnummer: 559152-4110
Adress: Lovartsgatan 3, 652 21 Karlstad
1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Grusdirekt bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av grusdirekt.nu. Om leveranstid ändras i beställningen kommer vi att meddela dig snarast möjligt.
Kunden har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Grusdirekt har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund.
För att handla hos oss måste du vara 18 år och Grusdirekt måste kunna fastställa din bostadsadress.
Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Kunden har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad.
Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager.
1.1 Avbeställning
Avbeställning av beställda varor eller tjänster kan göras till info@grusdirekt.nu senast klockan 12:00 dagen innan leveransdag.
Om leveransdagen är första dagen efter röd dag behöver avbeställningen göras senast kl. 12:00 sista vardagen innan helgen.
1.2 Bekräftelse av order
Vid beställning på grusdirekt.nu ingås avtal när Grusdirekt bekräftat ordern. Orderbekräftelse skickas till den e-postadress du angivit i kassan.
2. Priser
På vår hemsida www.grusdirekt.nu finns aktuella priser. I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Det pris som visas på sidan vid köp är det pris som gäller. Vid uppenbart feltryck eller felskrivna priser förbehåller sig Grusdirekt att annullera ordern.
Vid bekräftad beställning kan priserna ändras av omständigheter som Grusdirekt inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I sådana fall tillkommer inga expeditionskostnader. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.
Sortering i container som inte följer de sorteringsregler som anges i produktbeskrivningen medför en avgift. Grusdirekt har även rätt att ta betalt för de merkostnader som uppstår i det fall du lägger avfall som inte täcks av våra e-handelstjänster i containern.
3. Frakt
Fraktkostnad tillkommer och beräknas på vart produkten ska levereras. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Kunden ser fullständig fraktkostnad i kassan.
4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Klarna
Välj ett av Klarnas betalningsalternativ när du handlar i vår butik och du kan betala direkt, dela upp köpet i mindre betalningar eller betala senare med en avgiftsfri faktura.
5. Leveranser
Beställningar av storsäck som görs före klockan 12.00 på onsdagar levereras normalt samma vecka. Leveransdagar sker normalt på fredagar, dock kan detta avvika och vi kommer då kontakta er. Det får plats 10 storsäckar i en leverans.
Vid hyra av container eller flak anger kunden utställningsdatum. Upphämtning sker efter 5 arbetsdagar.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan. Om så skulle ske upplyser vi kunden om den beräknade leveranstiden.
OBS! En leveransplats per kund och köp. Gäller både tipplass och storsäck.
Våra kranbilar klarar av att ställa av säckarna mellan 5 och 8 meter från lastbilen.
Info gällande Storsäck: Beställ senast kl. 12:00 onsdagar för att få leverans på fredag samma vecka! När röd dag infaller på en fredag levererar vi storsäckar på torsdag och beställning måste ske senast tisdag kl. 12:00!
5.1 Kundens skyldigheter
Kunden ansvarar för skada på transportväg eller plats som anvisats för utställning. Grusdirekt har rätt att avbryta leveransen om vi bedömer att utförande inte kan ske utan risk för skada på person eller egendom.
Grusdirekt ansvarar inte i något fall för en skada som är en oundviklig följd av att grusdirekt följt kundens anvisningar.
Kunden debiteras för tjänsten i dess helhet om Grusdirekt vid ankomst till angiven utställningsplats eller hämtningsplats, inte tillåts utföra tjänsten eller om platsens beskaffenhet väsentligt försvårar för föraren att utföra tjänsten.
Under den tid som kunden hyr container är kunden ersättningsskyldig för Grusdirekts egendom.
5.1.1 Kundens skyldigheter vid leverans av storsäck
- Det måste vara tillåtet att ställa säckarna på önskad plats. Du som kund ansvarar för att inskaffa tillstånd för placeringen om säckarna ska stå någon annanstans än på din privata mark.
- Kranbilen behöver en fast och stabil yta att stå på för att lasta av (ej gräsmatta, jord eller slänt).
- Det måste finnas tillräckligt med utrymme vid leverans av säckarna:
- Vägen som kranbilen ska köra på måste vara minst 3 meter bred.
- Fri höjd för kranen måste vara minst 4.5 meter.
- På leveransplatsen når kranbilen mellan 5 -8 meter.
5.1.2 Kundens skyldigheter vid leverans av tipplass
- Vägen som lastbilen ska köra på måste vara minst 3 meter bred.
- Lastbilen behöver en fast och stabil yta att stå på för att lasta av (ej gräsmatta, jord eller slänt).
- Det måste vara tillåtet att tippa produkten på angiven plats. Kunden ansvarar för att inskaffa tillstånd för placeringen om högen med material ska placeras någon annanstans än på din privata mark.
5.1.3 Kundens skyldigheter vid leverans av container eller flak
Det måste vara tillåtet att ställa containern/flaket på önskad plats. Kund ansvarar för att inskaffa tillstånd för placeringen om containern eller flaket ska stå någon annanstans än på din privata mark.
Grusdirekt måste utan problem nå platsen där containern eller flaket ska ställas ut och hämtas med lastbil. För att vi ska kunna ställa ut en container eller flak krävs att:
- Vägen fram till platsen klarar en tung lastbil och är minst 3 m bred.
- Lastbilen behöver en fast och stabil yta att stå på för att lasta av (ej gräsmatta, jord eller slänt).
- Fri höjd på 4.5 meter och 10 meter fri yta framför containern eller flaket, då de alltid lastas av bakom lastbilen.
För att vi ska kunna hämta container eller flak krävs att containern/flaket inte är fylld över kanten.
Läs igenom produktbeskrivningen så du vet vad som går att slänga i den container eller det flak som du beställt. Du som beställare är ansvarig för allt som läggs i containern/flaket under hela hyresperioden. Innan container/flak hämtas behöver du se till att inget är felsorterat. Vid felsortering debiteras en extra sorteringsavgift.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina förpliktelser mot oss eller vid problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.
7. Transport
Grusdirekt.nu ansvarar för transport till kund och upphämtning av hyrd container. Grusdirekt har rätt att fullgöra sina skyldigheter gentemot kund, helt eller delvis, genom underentreprenörer.
Kunden och eventuellt transportföretag står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@grusdirekt.nu.
9. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att kunden har rätt att ångra köpet inom 14 dagar efter att varan mottagits. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid köp av tjänst (hyra av container) beräknas ångerfristen från det att avtalet ingicks, det vill säga beställningsdatum.
Om kunden beställt en tjänst och tjänsten ska utföras innan utgången av 14-dagarsperioden går kunden med på att ångerrätten upphör när tjänsten utförts.
Om kunden köpt en tjänst och bett att tjänsten ska påbörjas redan under ångerfristen, ska kunden betala ett belopp som står i proportion till vad som mottagits fram tills dess att Grusdirekt meddelats om ångrat köp.
Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett tydligt meddelande om det till info@grusdirekt.nu. Det går bra att skicka in en ångerblankett.
Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.
10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@grusdirekt.nu innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
11. Återbetalningar
Summan återbetalas med samma betalningsmedel som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
13. Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som lämnas till grusdirekt behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Behandlingen görs i huvudsak för planering, genomförande och uppföljning av Grusdirekts tjänster och kan i samband med det behandlas av våra underleverantörer.
Information och marknadsföringsmaterial kan komma att skickas ut till registrerade kunder. Kunden kan när som helst höra av sig till info@grusdirekt.nu och meddela att hen motsätter sig behandling av personuppgifter för marknadsföringsändamål.
Personuppgifter sparas så länge de anses vara aktuella för Grusdirekt, samt under den tid som kunden har en pågående relation med bolaget och för en tid därefter, då kunden kan utnyttja fördelarna med att vara kund hos oss.
14. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses och som påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
15. Tvister
Om en tvist uppkommer mellan en kund och Grusdirekt om köp eller tolkning av dess villkor ska tvisten i första hand lösas mellan parterna. Om parterna inte kan komma överens kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden, eller av allmänn domstol enligt svensk rätt.
Information om konsumentköplagen och distansavtalslagen finns på Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden.